در سوره الفجر خداوند متعال به شب‌های دهگانه اشاره فرموده‌اند؛
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَالْفَجْرِ ﴿۱﴾وَلَیَالٍ عَشْرٍ ﴿۲﴾
سوگند به سپیده دم،: و به شب‌های ده گانه
اما این شب‌های دهگانه به چه شب‌هایی دلالت دارد؟
۱-در پاسخ فلسفی باید به این موضوع اشاره نمود که کدام شب‌های دهگانه در عالم عزیزتر از ده شب ماه محرم است که در آن پاک‌ترین مخلوق خداوند به سمت کربلا عازم شد و خون پاک‌ترین خلق خداوند به زمین ریخته شد؟
۲-اما یک پاسخ علمی تاریخی نیز برای برای این سوال وجود دارد، در یک نوشته قبلاً بطور مفصل به مکاشفات یوحنا و مشاهده واقعه قتل امام حسین توسط یوحنا اشاره کرده‌ایم که در این لینک قابل مطالعه است و تقاضا می‌شود این نوشته را نیز بطور دقیق مطالعه فرمایید؛ در بند یازدهم که به گرداندن اجساد شهدای کربلا در دمشق اشاره شده است:
اجساد آن‌هاسه ونیم روز در خیابان‌های شهر بزرگ به نمایش گذاشته خواهد شد این شهر از نظر ظلم و فساد شبیه سدوم و مصر است وجایی است که خداوند ایشان نیز بروی صلیب کشته شد. در این مدت به کسی اجازه اده نمی‌شود ایشان را دفن کند و مردم از قوم‌های مختلف آن‌هارا تماشا خواهد کرد.
در نوشته یوحنا شهر دمشق از نظر ظلم و فساد به سدوم و مصر تشبیه شده است، حال دوباره به آیات بعدی قرآن کریم باز می‌گردیم؛
در ادامه سوره آیات ۶-۱۰ خداوند متعال فرموده‌اند؛
أَلَمْ تَرَ کَیْفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِعَادٍ ﴿۶﴾إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ ﴿۷﴾الَّتِی لَمْ یُخْلَقْ مِثْلُهَا فِی الْبِلَادِ ﴿۸﴾وَثَمُودَ الَّذِینَ جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ ﴿۹﴾وَفِرْعَوْنَ ذِی الْأَوْتَادِ ﴿۱۰﴾
آیا ندانسته‌ای که پروردگارت با قوم عاد چه کرد؟ ﴿۶﴾و با آن شهر «ارم» با عظمت. ﴿۷﴾ با ثمود﴿۸﴾ همانان که در دره تخته سنگ‌ها را می‌بریدند﴿۹﴾و فرعونی که قدرتمند و شکنجه گر بود. ﴿۱۰﴾
حال در اینجا بین مکاشفات یوحنا که مردم شهر دمشق در دوران یزید را به قوم عاد که در شهر سمود می زیسته اند و مصر و اشاره قرآن به قوم عاد و سود و فرعون مشاهده می‌کنیم که بدون تردید تصادفی نیست و این نقطه طلاقی می‌تواند ارتباط بین داستان مکاشفات یوحنا از واقعه کربلا و ارتباط آن با شب‌های دهگانه سوره الفجر را اثبات کند اما دوباره به سوره الفجر باز می‌گردیم؛
وَالْفَجْرِ ﴿۱﴾وَاللَّیْلِ إِذَا یَسْرِوَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ ﴿۳﴾ ﴿۴﴾أَلَمْ تَرَ کَیْفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِعَادٍ ﴿۶﴾إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ ﴿۷﴾
سوگند به سپیده دم﴿۱﴾ و به جفت و تاق (۳) و به شب هنگامی که می‌گذرد. ﴿۴﴾ آیا ندانسته‌ای که پروردگارت با قوم عاد چه کرد؟ ﴿۶﴾و نیز به اهل شهر ارم (یا قوم ارم) که صاحب قدرت و عظمت بودند چگونه کیفر داد؟ ﴿۷﴾
حال باید به این موضوع بپردازیم که یزید ابن معاویه سه سال و سه ماه و بعد از حادثه کربلا به درک واصل شد، به آیه سوم دقت کنید، یکی از دلایل ذکر شده برای مرگ یزید را این مساله اظهار می‌نمایند که یزید کنیزی بنام حبابه داشت که عاشق آن کنیز بود و بعد از واقعه کربلا کنیز بیمار شد و مرد و پس از آن یزید نیز بیمار شد و مرد و شاید دلیل اشاره آیه به جفت در آیه سوم که شماره آیه نیز با به درک واصل شدن یزید مطابقت دارد همین مساله باشد اما در آیه ششم و نیز به مجازات قوم عاد اشاره شده است بقیه جنایت کاران حادثه کربلا از جمله شمر، عبیدالله ابن زیاد و خوری نیز در فاصله حدوداً ۵-۶ سال و حدوداً شش سال به دست مختار سقفی به درک واصل شدند که این مطابقت عددی و همچنین تطبیق آیات با مکاشفات یوحنا نیز نشانگر این است که این آیات با واقعه کربلا تطابق دارند.

برچسب ها:

رامین

👨🏻‍🎓مهندسی برق-قدرت/علوم سیاسی/تاریخ در سطح کارشناسی-مطالعات منطقه ای-خاورمیانه-در سطح ارشد.

🟢نوکر امام حسین(ع)🩷 و فدایی امام عصر(عج)🩷🩷

http://raminfakhari.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *