تا حدود دو قرن پیش اکثر مردم جهان بر این عقیده بودند که زمین ثابت است و در مرکز عالم قرار دارد و دانشمندانی که درصدد رد این تئوری بودند با برخورد شدید کلیسا مواجه می شدند،تا جایی که کوپرنیک که نظریه خورشید مرکزی را مطرح کرده بود  مورد تکفیر کلیسا قرار گرفت و در معرض اعدام قرار گرفت.

اما حقیقت چیز دیگری بود و آن این مساله بود که نه زمین در مرکز عالم قرار داشت و نه زمین دارای جایگاه ثابت خودش بوده بلکه زمین با سرعت ۱۱۰ هزار کیلومتر به دور خورشید و ۱۶۷۰ کیلومتر در ساعت به دور خودش می چرخید.

یک نکته که وجود دارد این است که زمین در دور یک مدار ثابت دایره ای شکل به دور خورشید می چرخد.اما نکته جالب تر این است که مدار حرکت خود خورشید نیز بصورت بیضی شکل است.حال این دو مساله را به حرکت چرخشی زمین به دور خودش عطف می دهیم.حرکت چرخشی زمین منجر به این میشود که هر ۲۴ ساعت یک سمت زمین به به خورشید باشد و سمت دیگر آن رو به خورشید نباشد یعنی نصف سال یک سمت زمین رو به خورشید است.

در سوره البنا آیه ششم نوشته شده است:

أَلَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ مِهَادًا ﴿۶﴾آیا زمین را گهواره‏ اى نگردانیدیم (۶)
در تفسیر این آیه باید چندید موضوع را مطرح بنماییم.موضوع اول این مساله است که صرف بکار بردن واژه قهواره به منزله تایید حرکت زمین و رد ثابت بودن زمین از سوی قرآن است.زیرا قهواره دایما در حال حرکت است.
موضوع دوم دوستای که در دوران های قدیم قهواره دیده باشند حتما مشاهده کرده اند که مدار چرخش قهواره نیز به صورت یک بیضی نیم دایره ای شکل است که بصورت بسیار مرتب و با یک فاصله ثابت ولی نیم دایره ای به دور محور کانونی خود که چوب آن است می چرخد و حرکت نیم دایره ای آن شبیه به حرکت زمین به دور خورشید است.
موضوع سوم اگر حرکت گهواره را بصورت نیم دایره ای به دور مدار خود در نظر بگیریم و حرکت چرخشی زمین را که در بالا به آن اشاره شد که همیشه نصف زمین رو به خورشید است در گهواره نیز همیشه نصف گهواره در حال چرخش به مرکز کانونی است و یک طرف کودک رو به مرکز کانونی است.به تعبیر دقیق قرآن کریم درباره استفاده از گهواره در رابطه با زمین پی می بریم.
موضوع چهارم زمین و گهواره هر دو بطور ثابت به دور یک محور کانونی در حال چرخش هستند.
موضوع پنجم این آیاد درست زمانی نازل که شد بشر کوچکترین اطلاعی درباره ماهیت زمین در فضا و حرکت زمین نداشت.

رامین فخاری

فارغ التحصیل:
لیسانس برق و قدرت
لیسانس علوم سیاسی
فوق لیسانس مطالعات منطقه-خاورمیانه دانشگاه علامه طباطبایی

دانشجوی:
لیسانس تاریخ
فوق لیسانس اقتصاد

نوکر امام حسین و اگه قبول کنه خاک پای امام زمان

https://mojezatelmiquran.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *