تصور کنید که زمانی که در خانه نشسته این یک شهاب سنگ به یک منطقه مسکونی اطراف شما اصابت می کند و هر روز دهها نفر بطور تصادفی بخاطر اصابت شهاب سنگهای کوچک در اطراف شما از میان می روند در این صورت زندگی به چه اندازه دشوار و ترسناک می شود؟

هر روزه تعداد زیادی از شهاب سنگها در سطح فضا در حال حرکت هستند،این شهابسنگها قابلیت بمباران روزانه زمین را دارند به گونه ای که کل حیات را بروی زمین از میان ببرند،اما دو عامل دست به دست هم داده است که حیات بروی زمین وجود داشته باشد:

نخست وجود میدان مغناطیسی زمین است که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است و در [این مطلب] به آن خواهیم پرداخت که منجر به سوختن و دفع شدن شهاب سنگ ها می شود.

اما عامل دوم وجود جارو برقی های کیهانی همانند مشتری و زحل در اطراف ماست که بسیاری از شهاب سنگها را به خود جذب و مانع از برخورد آنها به زمین می شوند.این دو جسم به دلیل گرانش بالای خود بسیاری از شهاب سنگهای بزرگ را که می توانند از میدان مغناطیسی زمین نیز عبور کرده و به زمین اصابت کنند را جذب خود می نمایند.

گرانش مشتری به تشکیل حیات در کره زمین کمک بسیار زیادی می کند.دنباله دارها در زنجیره های متناوبی وارد منظومه شمسی می شوند و گرانش شدید مشتری  و جذب دنباله دار ها توسط مشتری مانع از برخورد آنها با زمین می شود.[۱]

همچنین حلقه اطراف زحل نیز با جذب سیارک ها نقش زیادی در کاهش جمعیت سیاراک ها در منظومه شمسی داشته است و مانع از تجمع اجسام کوچک در منظومه شمسی می شود.به این معنی که مشتری بعنوان یک سپر و زحل بعنوان یک عامل در برابر سیارک های بزرگ از زمین محافظت می نمایند.[۲][۳]

نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که این دو عامل مکمل همدیگر می باشند و در صورت عدم وجود یکی از اینها ممکن بود حیات بروی زمین وجود نداشته باشد.

باید افزود چینش اطراف کره زمین از جمله فاصله ما از خورشید،کره ماه ما،وجود میدان مغناطیسی و اتمسفر زمین،وجود جارو برقی های کیهانی مانند مشتری و زحل مانع از از بین رفتن حیات می شود،حال تصور کنید که در صورتی که آفریدگاری در کار نبود چگونه این همه عامل تصادفی می توانست در یک جا کنار هم قرار بگیرد که ما هم اکنون وجود داشته باشید؟مواردی که به آنها اشاره شد تنها بخش کوچکی از صدها عامل کنار هم است که هم اکنون ما وجود داریم و اگر درصد احتمالات این صدها عامل را در هم ضرب نماییم نیز از بزرگی کائنات بیشتر می شود.


در سوره الحجج آیه ۶۵خداوند متعال فرموده اند

:أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَکُمْ مَا فِی الْأَرْضِ وَالْفُلْکَ تَجْرِی فِی الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَیُمْسِکُ السَّمَاءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِهِ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِیمٌ ﴿۶۵﴾آیا ندانسته ای که خدا آنچه را در زمین است و کشتی ها را که به فرمان او در دریا روانند، برای شما رام و مسخّر کرده است؟ و آسمان را نگه می دارد که بر زمین نیفتد مگر به اذن او؟ یقیناً خدا به همه مردم رؤوف و مهربان است.

 

منابع این نوشتار:

[۱] Byrd, D. (2015). “Is it true that Jupiter protects Earth?” earthsky https://earthsky.org/space/is-it-true-that-jupiter-protects-earth/.

MINARD, A. (2009). “Jupiter, Saturn Plowed Through Asteroids, Study Says.” universetoday [2]  https://www.universetoday.com/26141/jupiter-saturn-plowed-through-asteroids-study-says/.

[۳] Howell, E. (2017). “Saturn Could Be Defending Earth From Massive Asteroid Impacts.” seeker https://www.seeker.com/jupiter-saturn-asteroids-comets-solar-system-planetary-evolution-2247408285.html.

رامین فخاری

فارغ التحصیل:
لیسانس برق و قدرت
لیسانس علوم سیاسی
فوق لیسانس مطالعات منطقه-خاورمیانه دانشگاه علامه طباطبایی

دانشجوی:
لیسانس تاریخ
فوق لیسانس اقتصاد

نوکر امام حسین و اگه قبول کنه خاک پای امام زمان

https://mojezatelmiquran.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *