در آیه ۲۲ سوره حج خداوند متعال اشاره کرده اند:

أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَکُمْ مَا فِی الْأَرْضِ وَالْفُلْکَ تَجْرِی فِی الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَیُمْسِکُ السَّمَاءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِهِ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِیمٌ ﴿۶۵﴾
 آیا ندانسته ای که خدا آنچه را در زمین است و [نیز] کشتی ها را که به فرمان او در دریا روانند، برای شما رام و مسخّر کرده است؟ و آسمان را نگه می دارد که بر زمین نیفتد مگر به اذن او؟ یقیناً خدا به همه مردم رؤوف و مهربان است.
در این نوشته قصد داریم در تفسیر این آیه چند مساله را مطرح کنیم:

الف-در جهان هستی همه روزه میلیاردها شهاب سنگ در فضا شناور هستند شهاب سنگ ها اجرام آسمانی مختلف برخورد می کند که از جمله آنها می توان به سیارات اشاره کرد شهاب سنگ ها توانایی از بین بردن کامل حیات بر روی زمین را دارد مثال گفته می‌شود شهاب سنگی که ۶۶ میلیون سال قبل به زمین اصابت کرد از بین رفتن بسیاری از جانداران از جمله دایناسورها شد تصور کنید که زمین تحت بارانی از شهاب سنگ ها قرار بگیرد می تواند منجر به نابودی حیات و جانداران بر روی زمین شود.

ب-یک مورد دیگر اشعه های مضر شناور در فضا هستند که توان به اشعه ایکس و پرتوهای گاما اشاره نمود این امواج به اندازه ای قدرت هستند که میتوانند حیات را از بین ببرنداما به دلیل اینکه آفریدگار جهان مسئله را نیز مدیریت کرده است و زمین دارای یک میدان مغناطیسی و لایه ازون است،عملا این اتفاق نمی افتد و هر شهابسنگی که نزدیک زمین میشود از بین میرود. و همچنین بنا تدبیر آفریدگار جهان در مسیر قیمت شهاب سنگ های بزرگ در آن می گیرد و یا شهاب سنگ های بزرگ به نام تدبیر امتحان سمت زمین حرکت نمی کنند و در نقاط دیگری از فضا معلق هستند به زمین اثابت نمی کند و حیات زمین از روی کره زمین محو نمی شود.

ج-علاوه بر شهاب سنگ ها از نام دیگری نیز در آسمان هستند به طور مثال سیاه چاله ها با سرعت بسیار زیادی در آسمان در حال حرکت هستند و ستاره ها به همین شکل با سرعت بسیار زیادی در حال حرکت هستند اما دلیل اینکه این جهان و از روی نظم آفریده است در مدار های خاصی در حال چرخش هستند ثابت نمی کند و در صورتی که دور از مدار در حرکت باشند به نزدیکی زمین نمی رسند.


د-یکی از زیباییهای خلقت زمین این است که و خشک و بی آب و علف در فضا قرار دارد مثل یک مزیت محسوب نشود اما در واقع یک مزیت برای حیات است کره زمین در یک منطقه نسبتا شلوغ قرار داشت ستارگان بیشتری دارد که ما بود و سیاه چاله ها بیشتری در اطراف ما بودند از آرتین ستارگان و مکش این سیاهچاله ها حیات را بر روی زمین از بین می کند.

ه-اما یک مورد دیگر نیز وجود دارد و آن این است که به نام فروپاشی دارد که و کوانتوم فیزیک مربوط می شود اصلی می تواند در یک لحظه به دلیل اینکه هسته اتم ها از درون فرو پاشیده شدند موتور یک فروپاشی کوانتومی شود و جرم خود را بر روی خود بریزد به طور مثال این اتفاق در مقیاس کوچکتر در درون ستاره های در حال مرگ رخ می دهد و این ستاره ها به درون خود فرو می ریزند و تبدیل به سیاهچاله میشود این مرگ کوانتومی توسط فیزیکدانان نیز برای جهان هستی متصور شده است که به فروپاشی بزرگ نیز معروف است،در صورتی که جهان هستی هیچ خالقی نداشت که آن را کنترل کند،در یک لحظه امکان فروپاشی همه چیز متصور بود.

رامین فخاری

فارغ التحصیل:
لیسانس برق و قدرت
لیسانس علوم سیاسی
فوق لیسانس مطالعات منطقه-خاورمیانه دانشگاه علامه طباطبایی

دانشجوی:
لیسانس تاریخ
فوق لیسانس اقتصاد

نوکر امام حسین و اگه قبول کنه خاک پای امام زمان

https://mojezatelmiquran.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *