در برسی آناتومی گوش میتوان گفت که گوش داخلی از دو قسمت به نامهای لابیرنت غشایی استخوانی تشکیل شده است و لابیرنت غشایی است که در درون حفرهای از استخوان بنام تمپورال (لابنریت استخوانی) قرار گرفته است. این حفره شامل سه قسمت بنام دهلیز کانالهای نیمدایرهای و حلزون است که حلزون دارای غشایی بنام مجرای حلزونی قرار گرفته است و ۲/۵ دور بهدور محور استخوانی اسفنجی بنام مدیولوس چرخیده است. حال همین حلزون از سه لولهپیچ خورده که کنار هم قرار گرفته است و به نردبانهای شنوایی موسوم است تشکیل شده است و شامل نردبان دهلیزی میانی و صماخی است.
در یک توضیح به شکل دیگر نردبان دهلیزی و نردبان صماخی بهوسیله مایع پریلنف و داخل نردبان میانی بهوسیله مایع آندولنف پر میشود و کف استخوان رکابی روی دریچه بیضی قرار دارد و ارتعاشات را دریافت میکند و آن را به مایع پریلنف نردبان دهلیزی انتقال میدهد و امواج صوتی باعث لغزش غشای پایه میشود. گوش میانی دارای گیرندههای حسی برای شنوایی و تعادل است. امواج صوتی به پرده صماخ که در انتهای مجرای گوش قرار دارد برخود و آن را به ارتعاش در میآورد. امواج صوتی به پردهٔ صماخ که در انتهای مجرای گوش قرار دارد برخورد میکنند و آن را به ارتعاش در میآورد. درپشت پرده گوش، گوش میانی قرار دارد که از هوا پر شده و دارای سه استخوان ظریف است که استخوانهای شنوایی نامیده میشوند که به چکشی، سندانی و رکابی معروف است، این استخوانها ارتعاش پرده را به غشا دریچه بیضی که جداکننده گوش میانی از گوش داخلی است، منتقل میکنند.
در سوره طور آیه ۳۸ نوشته شده است::
أَمْ لَهُمْ سُلَّمٌ یَسْتَمِعُونَ فِیهِ فَلْیَأْتِ مُسْتَمِعُهُمْ بِسُلْطَانٍ مُبِینٍ ﴿۳۸﴾
یا نردبانى دارند که با آن مىشنوند، در این صورت شنونده آنان دلیلى آشکار بیاورد
در حکمت هشتم نهجالبلاغه نوشته شده است:
از ویژگیهای انسان در شگفتی مانید که با پارهای پی مینگرد و با گوشت سخن میگوید و با استخوان میشنود و از شکافی نفس میکشد!
هم در آیه و هم در حدیث ذکر شده از مولا علی (ع) دقیقاً به دوم موضوع علمی اشاره شده در بالا یعنی شنیدن توسط نردبانهای شنوایی و شنیدن توسط گوش به طور دقیق اشاره شده است.
برای دانلود این مطلب با فورمت PDF کلیک کنید