اثر انگشتان هر شخص بروی کره زمین منحصر به خود آن شخص است و در کره زمین هیچ دو شخصی را نمی‌توان یافت که اثر انگشت دو شخص دقیقاً مشابه همدیگر باشد. حتی دوقلوهای کاملاً یکسان نیز اثر انگشت کاملاً متمایز از همدیگر دارند، این احتمال که اثر انگشت دو نفر بروی کره زمین مشابه هم باشد یک در شصت و چهار میلیاردم است،به همین دلیل است که از انگشت‌نگاری برای تمایز اشخاص از همدیگر و ردگیری مجرمین استفاده می‌کنند. در قرن بیستم و بیست و یکم استفاده از اثرا نگشت و انگشت‌نگاری مرسوم شد.

یک نکته بسیار جالب دیگر که در آیه نیز به آن خواهیم رسید انگشت‌نگاری برای یافتن مجرمین در قرن بیستم و بیست و یکم مرسوم شد.

در آیات اول تا پنجم سوره قیامت نوشته شده‌است:

وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَهِ ﴿۲﴾أَیَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظَامَهُ ﴿۳﴾بَلَى قَادِرِینَ عَلَى أَنْ نُسَوِّیَ بَنَانَهُ ﴿۴﴾بَلْ یُرِیدُ الْإِنْسَانُ لِیَفْجُرَ أَمَامَهُ ﴿۵﴾

و سوگند به نفس لوامه و وجدان بیدار و ملامتگر که رستاخیز حق است (۲)آیا انسان مى ‏پندارد که هرگز استخوانهاى او را جمع نخواهیم کرد (۳)آرى قادریم که حتى خطوط سر انگشتان او را موزون و مرتب کنیم (۴)انسان شک در معاد ندارد بلکه او مى‏ خواهد آزاد باشد و بدون ترس از دادگاه قیامت در تمام عمر گناه کند(۵)

در آیه به‌روز قیامت که رستاخیز است و به‌حساب و جرائم انسان‌ها اشاره شده‌است سپس به سر انگشتان و موزون کردن سر انگشتان در قیامت اشاره شده‌است و سپس دوباره به آیات قیامت اشاره شده‌است.

حال در سایت ویکی‌پدیا به یک نکته جالب هم اشاره شده‌است:

در انگشت‌نگاری مشخصات نقاطی که در آن‌ها خطوط ریز انگشت با هم تلاقی داشته‌اند، انشعاب داشته‌اند یا پایان‌یافته‌اند بررسی می‌شود.

در جایی دیگر  در باره تغیر خطوط سرانگشت که آیه نیز به آن اشاره کرده نوشته شدهاست:

ایجاد اثر انگشت یک صفت ارثی – محیطی است که هر عامل قبل از تولد می‌تواند بر آن اثر گذارد مانند فشارهای روحی و روانی بر مادر و حتی فشاری که نوزاد وقت تولد متحمل می‌شود و حتی کمی تفاوت در درازای بندناف باعث تغییر خطوط سرانگشت می‌شود

این مسئله کاملاً درست است که آیه به اثر انگشت اشاره کرده است ولی شاهکار آیه اشاره به خطوط سر انگشتان و تغیر خطوط سر انگشتان در تولد که از آن به‌عنوان موزون شد اشاره شده‌است در زنده شدن دوباره است که از لحاظ علمی خطوط سر انگشتان در هنگام تولد می‌تواند تغیر نماید و این آیه نیز اشاره ظریفی به این  موضوع کرده  است.

برای دریافت این مطلب با فورمت pdf کلیک کنید.

رامین فخاری

فارغ التحصیل:
لیسانس برق و قدرت
لیسانس علوم سیاسی
فوق لیسانس مطالعات منطقه-خاورمیانه دانشگاه علامه طباطبایی

دانشجوی:
لیسانس تاریخ
فوق لیسانس اقتصاد

نوکر امام حسین و اگه قبول کنه خاک پای امام زمان

https://mojezatelmiquran.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *