قبلاً در نوشته‌ها و تارنماهای قبلی به‌طور مفصل درباره مبحث جهان‌های موازی بحث کرده‌ایم؛ اما انتشار یک خبر جدید مبنی بر اینکه دانشمندان در قطب جنوب ذراتی را کشف کرده‌اند که جزو ذرات بنیادی جهان ما نیست و از قوانین فیزیکی جهان ما تبعیت نمی‌کند مبحث جهان‌های موازی را بسیار داغ‌کرده است برای همین به بازسازی مطلب جهان‌های موازی پرداخته‌ایم.

جهان‌های موازی قبلاً در فیزیک به‌صورت یک فرضیه ولی هم اکنون در حال در آمدن به‌صورت یک فکت علمی است که در آن اظهار می‌کند که جهان‌های دیگری به‌موازات جهان ما نیز وجود دارند که از قوانین فیزیکی جهان ما تبعیت نمی‌کنند، کتاب‌های مختلفی هم در این زمینه تألیف و ترجمه شده است از جمله کتاب جهان‌های موازی میچیوکاکو، کتاب در جست‌وجوی بس گیتی کتاب واقعیت پنهان که توسط انتشارات مازیار منتشر شده‌اند؛ اما این جهان‌های موازی نیز انواع مختلفی دارند.

که چهار مدل پیشنهادی برای جهان‌های موازی به شرح زیر است:

اول – جهان‌های موازی این‌قدر بزرگ هستند که قوانین حکم می‌کند قطعاً در جایی دیگر در سیاره‌ای دقیقاً مشابه زمین قرار دارد که در آن یک رویداد دقیقاً یکسان در حال رخ‌دادن است. د واقع یک جهان بی‌نهایت در بی‌نهایت. حد سرعت نور محدود است و ما بیشتر جهان را نمی‌بینیم و فقط لحظه انفجار بزرگ از ۱۴ میلیارد سال قبل و گسترش فضا برای ما قابل‌مشاهده است. وجود این فرض به دو پیش‌فرض نیازمند است کائنات نامتناهی. اگر این موضوع درس باشد جهان‌های موازی به‌قدری دور هستند که هیچ پیامی نمی‌توان با آن‌ها مبادله کرد.

نظریه دوم – اگر شما به‌قدر کافی دور شوید به سرزمین عجایب سقوط می‌کنید. در نظریه منطقه‌ای از فضا در یک تورم بین جهان موازی ما و بقیه جهان‌ها قرار دارد که دسترسی به جهان‌های موازی از طریق این قسمت‌های تورم امکان‌پذیر است. در این مورد نیز دو نظریه وجود دارد که نظریه اول به معنی تورم ابدی است و تعداد زیادی جهان بعد از شکل‌گیری به‌خاطر تورم آشفته به‌صورت حباب پدید آمده‌اند و این به معنی نامتناهی بودن کیهان ما نیست در نظریه دوم این جهان‌ها بروی تخته‌ای قرار دارند و با یکدیگر قابل برخورد هستند.

 نظریه سوم– می‌گوید جهان‌های موازی متفاوت از هم هستند و فضا و زمان در جهان خود ما از زمان بیگ بنگ پدیدآمده است و در نتیجه این جهان‌ها هیچ ارتباطی با هم ندارند البته از نظر ریاضی یک موج تابعی از وجود است و در طول زمان تکامل می‌یابد پس این امکان نیز می‌تواند وجود داشته‌باشد که بی‌نهایت جهان با ابعاد بی‌نهایت در بازه‌های کوانتمی در حال تداخل با یکدیگر باشند. از چهار نوع جهان در نظریه تنها سطح سوم با نظریه ریسمان‌ها تطابق دارد و براین‌اساس جهان‌های موازی می‌توانند از طریق کرم‌چاله‌ها با هم در ارتباط باشند.

 نظریه چهارم – پس از رنگین‌کمان یک سرزمین جادویی قرار دارد و جهان‌هایی وجود دارد که قوانین ریاضی و فیزیکی کاملاً متفاوت با جهان ما را دارند و بر اساس یک اصل در ریاضی هر جهان با هر قوانینی امکان وجود دارد.

در سوره حمد نوشته شدهاست:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ﴿۱﴾به نام خداوند رحمت گر مهربان (۱) الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ ﴿۲﴾ستایش خدایی را که پروردگار جهانیان است (۲)

در آیه دوم به واژه جهانیان یا “الْعَالَمِینَ”اشاره شده‌است و واژه عالم و جهان جمع بسته شده‌است و به‌صورت مفرد مورداستفاده قرار نگرفته است که می‌تواند بر مبحث جهان‌های موازی نیز دلالت داشته‌باشد.

برای دریافت این نوشته با فورمت pdf کلیک کنید.

رامین فخاری

فارغ التحصیل:
لیسانس برق و قدرت
لیسانس علوم سیاسی
فوق لیسانس مطالعات منطقه-خاورمیانه دانشگاه علامه طباطبایی

دانشجوی:
لیسانس تاریخ
فوق لیسانس اقتصاد

نوکر امام حسین و اگه قبول کنه خاک پای امام زمان

https://mojezatelmiquran.ir

0 نظر روی “بحث جهان های موازی در سوره حمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *