در طی قرون گذشته بیشتر مردم جهان تصور می کردند که زمین در مرکز عالم است و سایر اجرام به دور آن میچرخند.و سالها پیش کسی نمی دانست که ستارگان و سیارات در اطراف مرکز حرکت می کنند.عده دیگر نیز تصور می کردند که خورشید مرکز عالم است و ثابت می باشد و این مساله منجر به پیدایش آیین هایی مانند میترایسم و ستاره پرستی شده است.

در قرون قبلی گالیله متوجه شد که زمین به دور خورشید می چرخد و در قرن بیستم با پیشرفت علم نجوم بشر متوجه شد که خود خورشید و سایر اجرام هم با سرعت زیادی در حال چرخش به دور سیاهچاله مرکزی کهکشان راه شیری هستند و همچنین خورشید و زمین و با سرعت زیادی نیز به دور خود می چرخند که در تصاویر زیر می توانید سیاهچاله مرکزی راه شیری و  نحوه حرکت زمین و خورشید را مشاهده نمایید.

در سوریه یاس آیه ۳۶ نوشته شده است که:
وَالشَّمْسُ تَجْرِی لِمُسْتَقَرٍّ لَهَا ذَلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ ﴿۳۸﴾و خورشید به [سوى] قرارگاه ویژه خود روان است تقدیر آن عزیز دانا این است (۳۸)ما آیه بعدی این سوره یک اعجاز علمی قوی تر را دارا می باشد که به آن اشاره می نماییم.

همانطور که می دانید ماه دارای یک پدیده بنام ققل شدگی گرانشی است و همیشه یک طرف ماه به سمت زمین است،دلیل این مساله نیز این است که گرانش زمین از ماه بسیار قوی تر است و به آن اجازه نمی دهد تا حرکت وضعی را داشته باشد.

آیه ۳۹ سوره یس می گوید:
وَالْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ حَتَّى عَادَ کَالْعُرْجُونِ الْقَدِیمِ ﴿۳۹﴾و براى ماه منزلهایى معین کرده‏ ایم تا چون شاخک خشک خوشه خرما برگردد (۳۹)

در آیه به منزل ها اشاره شده است،همانطور که می دانید منزل به معنی مکان ثابت و معین است و معمولا در حرکت نیست،دلیل اینکه از واژه منزلها استفاده شده است این است که ماه دارای حرکت انتقالی می باشد ولی دارای حرکت وضعی نیست.
حال تعبیر بعدی قرآن نیز شاخه خشک درخت خرما می باشد که دلیل این تعبیر قرآن می باشد که ما هرچقد که شاخه درخت خرما را به سمت پایین بکشیم و از آن آویزان بشوید در نهایت مانند نفر به جایگاه نخست خود بازمیگردد و این مساله را نیز می توان به موضوع قفل شدگی و ثابت بودن یک روی ماه اشاره کرد.حال اگر به شاخه خوشه خرما هم اشاره کنیم می بینیم که شاخه ای که به خوشه خرما چسبیده است از یک قسمت ثابت به آن چسبیده است و دقیقا مانند پدیده قفل شدگی است زیرا اگر ما به تصویر فوق بنگریم همانند ماه که یک جهت آن همیشه رو به زمین است همیشه یک جهت خوشه خرما به طرف میوه آن می باشد.

آیه ۳۹ سوریه یاس نیز به مساله جدا بودن مدارهای چرخش خورشید و ماه اشاره می نماید.

لَا الشَّمْسُ یَنْبَغِی لَهَا أَنْ تُدْرِکَ الْقَمَرَ وَلَا اللَّیْلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَکُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ ﴿۴۰﴾نه خورشید را سزد که به ماه رسد و نه شب بر روز پیشى جوید و هر کدام در سپهرى شناورند (۴۰)

 

رامین فخاری

فارغ التحصیل:
لیسانس برق و قدرت
لیسانس علوم سیاسی
فوق لیسانس مطالعات منطقه-خاورمیانه دانشگاه علامه طباطبایی

دانشجوی:
لیسانس تاریخ
فوق لیسانس اقتصاد

نوکر امام حسین و اگه قبول کنه خاک پای امام زمان

https://mojezatelmiquran.ir

0 نظر روی “تفسیر آیات ۳۸ و ۳۹ و ۴۰ سوره یاس درباره پدیده چرخش خورشید و ماه و پدیده قفل شدگی

  1. به نظر من همه این ایات وایه ۴ سوره الرحمن به تخت بود زمین اشاره داره تخت بودن زمین وچرخش خورشید وماه در مدارهای بالای زمین

  2. چه اصراری دارید وقتی درباره مطلبی احاطه علمی حداقلی ندارید موهومات ذهنی خودتون رو به کتاب آسمانی بچسبونید؟! هنوز صراحت قرآن کریم درباره منیر بودن ماه نفهمیدید درباره عرجون قدیم می بافید؟! ماه و خورشید هم اندازه هستند و دور زمین تخت در گردشند. کی از خواب ناسایی بیدار می شید؟!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *